Ce este iubirea? Ce e viata? Cum esti la capitolul suflet? Despre dragoste!

Ante scriptum: daca n-o sa ai rabdare pana capat, cred ca ar trebui sa te fortezi sa-l citesti!

Sursa foto

Dedic acest post lui Cata care:

  • credea ca religia a fost inventata ca sa manipuleze masele.
  • credea ca toate religiile sunt la fel, ca doar toate propovaduiesc iubirea
  • credea ca marea majoritate a razboaielor si a crimelor au fost savarsite in numele Bisericii

Ma bucur ca nu mi-e dor de el si Ii multumesc lui Dumnezeu ca deschide minti si suflete.

Totodata sper sa ajute, si celor ce le multumesc public (in ordine aleatoare) Ralucai, Cristinei, Ioanei, Bogdanei, Ruxei si Anei. Sante! Stiu ele pentru ce.

“Fara Dumnezeu orice iubire moare” Parintele Pantelimon de la Manastirea Oasa:

– Timisorean la origine, absolvent al Facultatii de Arte Plastice a Universitatii de Vest, in prezent e calugar si preot la Manastirea Oasa, unde picteaza si minunate icoane, pline de aur si har. Dar aurul cu adevarat pretios al tanarului parinte e inaltimea sa duhovniceasca deosebita, care transpare si in textul pe care il publicam. Un indreptar de viata si de iubire adevarata –

“Iubirea e fundamentul fiintei noastre”

– Drumul spre Oasa e batut de sute de tineri care vin sa se spovedeasca. Simtiti, oare, prin destainuirile lor, ca ceva s-a schimbat in felul in care se raporteaza la dragoste?

– As spune ca noi, monahii, cunoastem mult mai bine lumea decat se cunoaste ea insasi, pentru ca noi n-o vedem din exterior, ci din interior. In sensul acesta, parerea mea este ca tinerii de azi au mare potential sufletesc, dar le lipsesc punctele cardinale. Cel mai adesea ei nu stiu cu adevarat ce e iubirea. O confunda cu indragostirea. Si nici nu stiu sa o traiasca. Vad filme si traiesc dupa clisee. Viseaza toti o iubire mare, ca-n filme. O iubire data de-a gata, cu un partener fara cusur, care sa-i inteleaga orice ar fi. Si nu pricep de ce lor nu li se intampla la fel. Dar iubirile astea din carti si filme sunt utopice, nu se verifica real. Ceea ce se simte insa la toti cei care vin sa se spovedeasca este o cautare neobosita, nevoia de a trai o iubire profunda, perfecta. Foamea asta de iubire exista in toti.

– De ce avem atata nevoie sa ne implinim intr-o dragoste mare?

– Cautand iubirea, il cauti, de fapt, pe Dumnezeu. Chiar fara sa-ti dai seama. Chiar daca nu esti un bun crestin, simti cumva, straniu, de fiecare data cand iubesti si esti iubit, ca acolo, in iubire, e adevarul. Cauti iubirea toata viata, ai nevoie de ea chiar si atunci cand te prefaci ca nu mai ai, o traiesti gresit, o traiesti stramb, dar o iei de la capat. Gravitezi in jurul ei, te straduiesti mereu sa o intelegi, pentru ca simti ca acolo e implinirea si fericirea. Noi, oamenii, nu putem sa nu iubim, sa nu vrem sa fim iubiti. Pentru ca asta e fundamentul fiintei noastre. Dumnezeu este iubire si tot ceea ce este in lumea asta tanjeste dupa iubire. Dumnezeu a creat totul dupa chipul si dupa asemanarea Lui, dupa tiparul Lui, al relatiei treimii. Dumnezeu e o relatie, Dumnezeu nu e singur. Noi am fost creati ca oameni sa participam la bucuria relatiei din Dumnezeu si cu Dumnezeu. Sa traim iubirea. Sa fim impreuna. De aceea se spune ca raiul e comuniunea cu toti, iar iadul e neputinta de a mai iubi.

– Desi il avem pe Dumnezeu, simtim totusi ca fara celalalt nu suntem completi. E nevoie de un altul, ca sa fim fericiti?

– Dumnezeu i-a facut pe oameni incompleti, tocmai ca sa aiba nevoie unul de altul. Daca ne-ar fi facut perfecti, ne-am fi fost suficienti singuri. Sigur, exista oameni care daruiesc mai mult, oameni care dau mai putin, dar nu trebuie sa ne oprim la relatia cu un singur om, trebuie sa invatam sa iubim pe toata lumea, sa castigam un rod din relatia cu fiecare, nu doar din aceea cu partenerul de viata. Orice om e un dar potential pentru noi, cu care ne putem imbogati.

– Visam, aproape toti, la o iubire mare, care sa ne tina toata viata. Si totusi, realitatea ne arata ca iubirile mor, si ele, mai des decat am vrea sa credem. De ce se stinge dragostea?

– Moare pentru ca nu exista si Dumnezeu in ecuatie. Si atunci noi nu avem de unde sa ne alimentam, sa ne regeneram iubirea. Fara Dumnezeu, nu exista principiul generator de iubire. Omul singur e o fiinta limitata. Harul e cel care il face infinit de adanc. Harul e de la Dumnezeu. Sfantul Ioan Gura de Aur spunea ca orice realitate netransfigurata degenereaza. Se consuma. Fara har, omul e in stare cazuta. La fel si cu iubirea. Ea se stinge daca nu exista raspuns. Daca o intorci catre Dumnezeu si catre oameni, ea primeste raspuns din infinitatea Lui Dumnezeu. Daca o intorci catre tine, catre trup, catre materie, ea se cheltuie, se epuizeaza, pentru ca lucrurile astea sunt limitate. De asta e nevoie de cununie. Cununia e unirea a doi cu un al treilea, cu Dumnezeu, care e infinit.

– Din pacate, simplul fapt ca te cununi in biserica nu garanteaza mereu fericirea…

– Trebuie sa invatam sa-L vedem in celalalt pe Dumnezeu. Nu trebuie sa ne raportam la un om ca la un lucru finit. Orice persoana e un izvor infinit, dar care nu e descatusat.

Prin iubire si cu ajutorul lui Dumnezeu, putem rupe zagazurile, astfel ca celalalt sa-si dea drumul fiintial, sa scoata din el tot potentialul lui moral, spiritual si de iubire. Pentru ca fiecare om e cu mult mai mult decat se vede. Si vine iubirea si activeaza in celalalt ceva ce habar nu avea ca zace in el. Ai nevoie de un celalalt care sa iti dea masura. In relatie de doi, omul evolueaza continuu. Si nu mai are cum sa se sature de celalalt, sa se plictiseasca, sa ajunga la rutina. Pentru ca fiecare il face pe celalalt sa evolueze. Fiecare se desface ca un boboc, apoi ca o floare, si aceasta inflorire a lui este infinita. Multi oameni par incapabili de sentimente profunde. Asta, pentru ca nu au fost iubiti, la randul lor, ca sa inceapa sa infloreasca. Dar toate astea nu sunt posibile fara Dumnezeu. Si fara efortul fiecaruia de a activa in celalalt taina Lui, harul dumnezeiesc. Trebuie sa iubesti cu Dumnezeu din tine, pe Dumnezeu din celalalt.

– Cum ar trebui sa iubim, parinte? Unde gresim, de tot ajungem sa o luam de la capat?

– Nu stim sa ne daruim. Nu avem exercitiul daruirii de sine. Societatea actuala ii educa pe oameni in directia propriilor dorinte, ii invata sa se iubeasca intai de toate pe ei, sa-si urmareasca propria implinire. Si dragostea devine, astfel, un fel de accesoriu, care le serveste fericirii proprii. Am o cariera, am o casa, am si o iubita! Dar nu iubim cu adevarat decat atunci cand facem acest exercitiu al iesirii din sine si cand incepem sa ne exersam in daruire, sa ne antrenam puterea de iubire. Sa iubesti inseamna sa gravitezi in jurul implinirii celuilalt. Sa te gandesti cum poti tu sa-l ajuti pe celalalt, cum poti sa-i vii in intampinare, cum sa-l odihnesti, cum sa-l scutesti de un efort, cum sa-i faci o bucurie, cum sa-i gatesti o mancare buna, cand e obosit. Trebuie sa inveti sa traiesti prin celalalt si pentru celalalt. Iubirea inseamna foarte multe gesturi. Intentiile, gandurile in sine nu au nici o valoare in absenta lor. E plina lumea de ele. Facand gesturi te si verifici pe tine, daca poti cu adevarat sa iubesti. Am citit de curand intr-o carte cum un detinut politic taran, inchis la batranete, primea de la babuta lui scrisori, in care ea punea si cate o floare presata. Asta inseamna iubirea. Si chiar mai mult. Sa daruiesti atunci cand esti epuizat, cand nu mai ai nici o forta. Nu exista scuza sa nu daruiesti.

Daca dai din prisos, cand ti-e bine si-ti vine usor, nu are valoare. Atunci cand nu mai poti si vrei totusi sa faci ceva pentru celalalt, izbucnesc in tine resurse de energie de care habar nu aveai. Primesti forta de la Dumnezeu si ajungi sa faci mai mult decat credeai ca esti capabil. Sa te daruiesti atunci cand nu mai poti te leaga cu adevarat de celalalt si-l face si pe celalalt sa se deschida, sa daruiasca la randul lui. In iubire, trebuie sa daruim ce nu avem, cand nu mai avem. Si atunci, ca in Evanghelie, nimicul se transforma, si painea si pestii ajung tuturor.

– Pana unde te poti darui pe tine, fara ca asta sa te anuleze cu totul? Uneori, poate e mai bine sa te opresti, daca celalalt nu-ti raspunde la fel…

– Daruirea de sine e un gest voluntar, nu este o dependenta fata de celalalt, nu e sclavie. Nu ti se cere s-o faci. Prin daruire nu ma anulez, ci ma regasesc pe mine si ma imbogatesc cu felul celuilalt de a fi. Prin posedare, ma anulez. Unora le convine sa se lase stapaniti de altii. E cazul multor femei de azi, care ajung sa se inrobeasca. Le bat barbatii, sunt chinuite, dar le e frica sa-si asume un drum, de dragul sigurantei. Au parte de o suferinta absurda, care nici macar nu e mantuitoare. E o forma de lene. Refuza responsabilitatea propriilor decizii si atunci prefera doar sa execute. Dar asa nu vor evolua niciodata.

“Cand Dumnezeu iti trimite dragostea, nu inseamna ca-ti da
de-a gata si o mare iubire”

– Nu toata lumea are parte in viata aceasta de iubiri extraordinare. E vina noastra? Tine de noi sa traim o mare iubire sau ea e un dar de la Dumnezeu?

– Dumnezeu are un drum clar pentru fiecare. Nu exista coincidente. Faptul de a intalni o anumita persoana tine de voia Domnului. Dar felul in care reactionam noi la intalnirea respectiva tine de noi. Fiecare persoana care ne iese in cale e un dar de la Dumnezeu si noi trebuie sa ne intrebam, de fiecare data, de ce a randuit Dumnezeu sa intalnesc omul ala. Ce pot eu sa fac din relatia asta? Ce trebuie eu sa inteleg? Ce folos pot sa trag? Apoi, sa nu confundam indragostirea cu iubirea. Daca Dumnezeu iti trimite dragostea, nu inseamna ca-ti da de-a gata si o mare iubire. Dragostea e doar o arvuna de la Dumnezeu. Daca o cheltui fara stiinta, nu mai ajungi niciodata la iubirea adevarata. Poate la inceput nu pare mare, dar iubirea, daca se lucreaza, creste tot mai mult. Iubirea nu e emotie, e o putere. Dumnezeu nu e trup si totusi se defineste pe sine ca iubire. Deci, iubirea nu e trup! Sigur, si componenta asta trupeasca intra in iubire, dar nu se reduce totul la ea. Iubirea e o mare putere a omului, primita de sus, o putere care trebuie eliberata si lucrata de fiecare in parte. Spun eliberata, pentru ca cel mai adesea ne iubim pe noi insine, si atunci iubirea este inchisa in noi, se invarte in cerc. Este o iubire egoista, intoarsa catre sine, in loc sa fie libera si sa nu ceara nimic in schimb.

– Iubirea adevarata e intotdeauna libera?

– Da, iubirea adevarata afirma libertatea celuilalt. Nu incearca sa-l stapaneasca. Aici se greseste cel mai mult in relatii, cand unul incearca sa-l transforme pe celalalt, sa-l ajusteze dupa gustul propriu. Cand iubesti, trebuie sa iesi din tine in sensul de a incerca sa-l traiesti pe celalalt, sa-l intelegi pe celalalt, sa vezi lumea prin ochii lui. Daca ii calci libertatea, apare instinctul de aparare. Si se va inchide in el. Se va feri de tine, se va simti agresat. Intr-o relatie trebuie sa existe un balans intre apropiere si distanta. Trebuie sa-i pastrezi celuilalt taina, sa n-o spulberi. Sa nu incerci sa cotrobai in toate cotloanele sufletului lui, sa nu intri cu excavatorul peste flori. Tupeul, indrazneala distrug misterul celuilalt. Exercitiul acesta al iesirii din noi insine uneori e dureros, inseamna sa parasesti o pozitie sigura, sa iesi din confortul felului tau de a fi, adoptand felul celuilalt de a fi. Dar numai asa te poti largi, te poti imbogati si poti transforma iubirea in cale de cunoastere. Daca ramai in tine insuti, esti foarte sarac. Ba, mai mult, te trezesti ca toti iti intorc spatele. Te trezesti singur.

– Ar trebui atunci sa cultivam toleranta in dragoste?

– Ar trebui sa facem exercitiul alteritatii, nu al tolerantei. Toleranta e un fel de ingaduinta fata de ceva ce tie nu-ti convine, presupui ca celalalt are niste defecte pe care tu, din marinimie, le treci cu vederea. Adica toleranta presupune mandria. Or, intr-o relatie de iubire tu nu ai dreptul sa consideri felul tau de a fi mai bun ca al celuilalt, n-ai voie sa ceri celuilalt sa se schimbe, trebuie sa-ti ceri tie sa-l suporti pe celalalt. In iubire, nu trebuie sa te preocupe binele tau, ci trebuie sa te pui pe tine in slujba celuilalt, preocuparea ta sa fie devenirea lui. Scopul lui nu e sa te infrumuseteze pe tine, sa te faca sa te simti mai frumos si mai bun. Iubirea traita drept schimba oricum lucrurile in bine. Faptul ca ma daruiesc total, ca ma arat jertfitor il face si pe celalalt sa se corecteze, sa se simta, il schimba in bine. Parintele Teofil Paraian spunea ca dragostea niciodata nu calculeaza si dragostea totdeauna calculeaza. Cum vine asta? Pai, niciodata nu calculeaza ce daruieste, ca sa-i atraga atentia celuilalt uite, cate am facut pentru tine, acum da-mi si tu la fel. Si in acelasi timp calculeaza mereu cat primeste, ca sa poata da mai mult. Asta e iubirea adevarata.

– Cateodata, oricate ai face pentru celalalt, el ramane indiferent si nu-ti intoarce nici o farama de dragoste. Cum stii care e omul pentru care merita sa dai tot?

– In ordinea fireasca, important e sa nu te implici intr-o relatie pana nu esti sigur de ea. Potentialul de afectiune, de iubire, trebuie pastrat pana gasesti o persoana cu care te potrivesti cu adevarat, cu care sa ai in primul rand o potrivire sufleteasca, nu trupeasca. Apoi, un om de calitate, daca a intalnit un alt om de calitate si se jertfeste pana la capat, reuseste sa-l invinga pe celalalt prin iubire, chiar daca celalalt iubeste mai putin. Iubirea unuia, cu statornicie, poate sa salveze iubirea celuilalt. Am cunoscut multe recuperari miraculoase de relatii care erau in pragul esecului si au ajuns chiar mai puternice si mai profunde ca inainte. Oamenii trebuie sa invete sa aprecieze crizele. Intrebarea mai are insa si o capcana. Daca te opresti la om, risti sa pierzi tot. Daca il ai in minte mereu si pe Dumnezeu, gasesti in jur suficiente persoane care sa merite sa dai tot, fara sa-ti mai fie teama ca ai putea pierde. Nici un om nu merita in sine sa-i dai tot. Pentru ca omul ala nu e ultima realitate, dar Dumnezeul din el, da. In definitiv, prin om ne daruim, de fapt, lui Dumnezeu.

“Daca nu se ajunge la cununie, inseamna ca Dumnezeu e scos afara din ecuatie”

– Si atunci care e rostul casniciei?

-Relatia, casnicia sunt doar un cadru in care noi ne manifestam, ne desavarsim. Ne exersam iubirea, aceasta capacitate de a iesi din noi insine, de a deveni transparenti, ca Dumnezeu sa se poata manifesta deplin in noi, iar noi sa ajungem la acea patrundere reciproca intre oameni, sa putem iubi tot mai mult. Numai daca ne exersam deschiderea, devenim niste vase largi care pot primi mult mai mult decat pe celalalt. Si atunci pot iubi, prin intermediul lui, pe toti oamenii, intreaga natura si toate animalele, pot cuprinde in inima mea toata creatia lui Dumnezeu. Exersand comuniunea in doi ne pregatim pentru comuniunea cu toti, care va fi in Imparatia Cerurilor.

– Exista suflete pereche? Oameni alaturi de care totul devine mult mai usor?

– Exista, dar mai multe. Nu exista un singur om cu care sa-ti fie scris sa fii impreuna. Exista insa mai multe persoane in lumea asta cu care relationezi foarte bine. Faptul ca ai intalnit una si, din nestiinta, iubirea s-a cheltuit, nu inseamna ca vei ramane toata viata singur. Asa cum faptul ca ai intalnit un suflet pereche nu garanteaza ca iubirea va dura, daca nu lucrezi virtutile ei. Fara potrivire, nu e posibila dragostea. Dar potrivirea e doar o scanteie. Ea nu garanteaza vesnicia sentimentului. Nu meriti ceva pentru care n-ai muncit! (rade). Din contra, se intampla des ca tocmai aceste iubiri sa se cheltuie mai repede, pentru ca totul e perfect si nimeni nu depune nici un efort. Se ajunge la un fel de suficienta, pentru ca celalalt corespunde perfect nevoilor mele si eu nevoilor lui, si atunci fiecare se iubeste pe sine, prin intermediul celuilalt.

– Asa se nasc gelozia si posesivitatea?

– Gelozia e iubirea de sine prin celalalt. Daca esti gelos, nu-l iubesti pe celalalt cu adevarat, ci consideri ca celalalt e dreptul tau si cineva atenteaza la el. Ti-e frica sa nu vina cineva sa ti-l fure. Dar nici un om nu are dreptul sa il confiste pe celalalt. Iubirile astea contorsionate, cu gelozii si suferinte care-ti fura ochii si-ti intuneca mintea, sunt iubiri demonice. Ele sunt fascinante in felul lor, sunt foarte simtuale, au un erotism exacerbat, dar produc enorm de multa suferinta, te desfiinteaza ca persoana. Tu crezi ca te-ai jertfit suferind, dar de fapt ai fost posedat. Iubirea adevarata, dumnezeiasca, afirma, nu distruge. E ca un cer senin. N-are tulburare si n-are ceata.

– Astazi, tot mai multi oameni aleg o forma libera de iubire. Nu se mai casatoresc, ba uneori nici nu mai locuiesc impreuna, dar cu toate acestea, se iubesc si traiesc in armonie. E gresit ca procedeaza asa?

– Iubirea care nu implica responsabilitate si sacrificiu nu e iubire adevarata. E iubire conjuncturala, care nu ajunge la maturitate. De fapt, in cazul lor nici nu se ajunge cu adevarat la iubire, ei raman in faza de indragostire. Daca nu se ajunge la cununie, inseamna ca Dumnezeu e scos afara din ecuatie. Si fara harul dumnezeiesc, omul e finit si dragostea lui tine doar o vreme. Cei care aleg calea aceasta vor o iubire in care sa nu aiba nimic de pierdut, ci doar de castigat. Vor sa ia ceva ce se obtine usor si sa se pastreze mereu liberi, in cazul ca apare ceva mai ofertant.

– Cand traiesti o iubire nefericita, te gandesti adesea ca ar putea exista cineva care sa te iubeasca mai mult, sa te inteleaga mai bine…

– Modul asta de a vedea lucrurile e o consecinta a gandirii tehniciste. Un produs se uzeaza moral, in momentul in care apare o versiune imbunatatita a lui. (rade) Adica iese din uz. Or, oamenii nu ies din uz, ei devin continuu. Trebuie sa aprofundam, sa sapam in relatia respectiva, pentru a ajunge la noi si noi adancimi, chiar daca apar oportunitati de relatii mai bune, chiar daca cunoastem persoane care ni se par mai potrivite. N-avem voie sa schimbam persoana. N-avem voie sa incepem mii de drumuri, pentru ca nu mai ajungem niciodata la capat. Nu poti sa te remodelezi la infinit dupa alte tipare de femei sau barbati, pentru ca te tocesti ca piesa, ajungi sa nu mai ai nici un profil. Tu crezi ca ai capatat experienta, ca ti-ai imbogatit modul de a fi, avand foarte multe iubiri, dar de fapt te-ai pierdut pe tine, nu mai stii cine esti cu adevarat. In iubire, ca si in profesie, e foarte important sa fii statornic. Nu te poti face trei ani medic, apoi inca trei actor si dupa alti trei sa te pregatesti sa devii fotbalist. Trebuie sa mergi mai departe. Pentru ca impasul la care ajungi intr-o relatie e al tau, in primul rand, nu al celuilalt. Dumnezeu ti l-a randuit tie, ca sa te depasesti, ca sa evoluezi. Schimband persoana, fugi de tine, fugi de devenire. Iar obstacolul va reveni, sub alta forma, oricine ar fi langa tine.

“Nimic nu se poate fara sacrificiu, fara principiul crucii”

– De ce e atat de importanta fidelitatea? Cunosc persoane care spun ca-si iubesc partenerii, desi ii mai insala din cand in cand, si ca asta nu are nici o importanta, atata timp cat nu sunt sentimente la mijloc.

– Se mint singuri. Infidelitatea e o forma de consum. E foarte urat sa-i consumi pe ceilalti, pentru nevoile tale erotice. Dar, de fapt, te consumi pe tine. Stagnezi. Fara fidelitate, nu poti ajunge la nivele mai profunde. Numai asa poti evolua. Or, daca iti permiti alternative, inseamna ca nu esti dispus sa infrunti blocajul, ca vrei sa il ocolesti. Daca iti refuzi alternativa, atunci nu mai eziti, depasesti criza si vezi si ce potential zace in tine si in celalalt. Si esti mai castigat si mai bogat ca inainte. Ajungi la alt nivel al iubirii, e o iubire rafinata si foarte profunda, care nu mai sta doar in indragostirea trupeasca. Efortul putin inseamna devenire putina, inseamna sa fugi de implinirea de sine. Vedeti, nimic nu se poate fara sacrificiu, fara principiul crucii. Sacrificiul pe cruce e fereastra spre Inviere. Sfantul Maxim Marturisitorul spunea ca in creatie toate se cer dupa cruce. Asa se manifesta iubirea lui Dumnezeu fata de noi. Pentru ca asta e conditia noastra cazuta, consecinta caderii in pacat. Nu ni se da nimic, daca nu jertfim ceva. Si iubirea e o jertfa. Jertfesti sinele tau, ca sa-ti apropii sinele celuilalt. E o renuntare la tine. Sacrificiul da profunzime oricarei relatii. E cel care fixeaza iubirea. Sa te indragostesti e usor, dar sa iubesti e foarte greu. Fugi de cruce: fugi de inviere, fugi de bucurie, fugi de iubirea adevarata! Nu se poate fara. Fara cruce, e calea usoara, comoda. Nestiind sa suferim cu bucurie, sa umplem suferinta de rost, fugim, de fapt, de viata. Si tot ce primim e de mana a doua. Toate bucuriile si iubirile sunt diluate. Tot ce traim e searbad.

– De ce suferintele din dragoste sunt unele dintre cele mai dureroase?

– Pentru ca omul, iubind, se deschide si devine profund. Si atunci incaseaza loviturile direct in profunzimea fiintei. Daca iubirea a fost cu Dumnezeu si celalalt pleaca totusi, Dumnezeu nu ramane dator. Vine El si umple golul, pentru ca tu nu l-ai iubit doar pe cel care a plecat, ci si pe Dumnezeu din el. Poti fi destramat cu adevarat dupa o despartire, doar daca nu-L ai pe Dumnezeu. Daca ai iubit stramb, daca ai fost posedat de celalalt.

– Uneori, dupa o mare iubire, nu mai avem curaj sa mergem mai departe, sa ne mai deschidem sufletul inca o data. Cum putem vindeca ranile lasate de o suferinta din dragoste?

– Parintele Teofil Paraian spunea ca suferinta e o mare taina. Degeaba ti-o explici teoretic, inima continua sa doara. Si orice sfat din afara ramane tot in afara. Numai Dumnezeu poate vindeca astfel de rani, daca considera. Dar unele dintre ele nici nu trebuie sa se vindece. Se intampla uneori ca inima ta sa poata purta infinit de multe rani deschise. Capacitatea de suferinta a omului e foarte mare. Dar nici nu trebuie sa devenim atat de obsedati sa se inchida rana, sa uitam tot. Un esec in dragoste nu trebuie sa ne infirmizeze afectiv. Poti sa duci o alta relatie si cu o rana in inima. Si cu mai multe rani in inima. Dumnezeu iti da oricum puterea de a iubi din nou. Trebuie sa mergi inainte, sa ai curajul sa te deschizi din nou, sa incasezi din nou. N-ai voie sa te opresti.

“Fericirea se munceste in fiecare zi”

– Unora parca le sunt date numai suferinte, toata viata…

– Trebuie sa intelegi ca e ca un joc intre tine si Dumnezeu. In suferinta se ascunde, de fapt, dragostea lui Dumnezeu fata de tine. Si atunci incepi sa gasesti un rost fiecarei suferinte. Fara Dumnezeu, totul sfarseste intr-un mare absurd. Si cea mai mica suferinta te doboara. Nu mai intelegi nimic si ajungi sa-ti pui capat zilelor. Cu Dumnezeu, cea mai mare suferinta e umpluta de sens si e mereu urmata de bucurie. Trebuie sa nu uiti niciodata ca Dumnezeu te iubeste si te pune la incercare. Te incearca, pentru ca vrea sa-ti dea ceva. Dar cu un pret! Trebuie sa meriti darul, sa te ridici spiritual la nivelul la care il poti primi. Nivelul urmator al jocului. Oricum, darul e intotdeauna cu mult mai mare decat suferinta pe care o treci ca sa ajungi la el. Dumnezeu nu ne poate darui liber, ca atunci ne-ar asfixia cu iubirea lui, ne-ar distruge fiinta, nu ne-ar mai lasa sa inflorim liber. Dumnezeu, cand ne iubeste, ne pune la incercare, ca pe argint in topitoare. Pentru ca vrea sa scoata din noi esenta cea mai pura.

Ce ar trebui sa facem ca sa fim fericiti?

– Trebuie sa pornim in cautarea adevarului iubirii, cu toate fortele noastre. Sa nu ne angajam steril, de suprafata, ci sa ne daruim total, tuturor oamenilor si, prin ei, lui Dumnezeu. Si sa o facem pe viata. Fericirea adevarata exista. Si exista aici, pe pamant. Ea nu e decat o cale pe care inaintam. Doar in masura in care stim sa daruim, o sa si primim. Pentru ca Dumnezeu ne chinuie uneori, dar ne si rasplateste cu asupra de masura. Se joaca cu noi, ne face sa vrem mai mult, sa ne dorim mai mult, sa devenim mai mult. Fericirea nu e un dat, o pleasca, o incremenire care pica pe tine. O fericire statica ne-ar strivi sub o plictiseala cumplita. Fericirea se munceste, se castiga in fiecare zi. E un urcus continuu, o dinamica ce se adapteaza permanent nevoilor noastre. Fericirea e devenire.

Multumesc Formula AS.
PS
acest articol are o completare in acest post. Tu zici “Sunt creştin” şi te mulţumeşti cu asta?

18 thoughts on “Ce este iubirea? Ce e viata? Cum esti la capitolul suflet? Despre dragoste!

  1. Multumesc! De cateva zile ma tot intrebam daca exista mai multe suflete pereche. Azi am primit raspunsul!

    Citind articolul, mi-am reiterat o teorie personala, formulata in urma tuturor experientelor din ultima vreme:
    – atunci cand inveti sa-i iubesti neconditionat pe cei din jur, descoperi fericirea si implinirea sufleteasca!
    si mi-as dori ca fiecare om de pe lumea asta sa poata experimenta acest sentiment, caci e sublim!

    Multumesc inca odata!

  2. Salut . taina smereniei de care vorbea parintele Pantelimon e un adanc infinit..smerenia are si punct primus raportarea la Dumnezeu , iar apoi va urma cea fata de oameni…putem sa ne credem umili , dar sa pastram un orgoliu enorm in adancul sufletului, dar autentica smerenie aduce cu sine o schimbare clara de prespectiva …incepem sa descoperim bucuria adancurilor Divinitatii;..numai ca e o proba extrem de dificila si trebuie pusa in corelatie cu indraznirea cea buna;smerenie trebuie sa se afle la antipodul pasivitatii , semn al verdicitatii ei .., pentru ca poate dosi sentimente ca:lasitatea , frica , slabiciunea , comoditatea, acedia; oricum ideea e ca din start nu trebuie sa dispretuim pe nimeni , pentru ca e chipul lui Dumnezeu , o sursa de surprize si sansa de potentare …a talantilor…
    ai ales o cale plina de hartoape si slalomuri adevarate …bucura-te de darul ce ti s-a facut si imbogateste mereu zestrea …nu vreau sa sune patetic , dar m-am bucurat mult sa vad o asemenea tornada din partea unui “rationalist”..dar e de inteles ..o zi faina sa ai

  3. Citesc cu intarziere articolul, dar cu siguranta nu e prea tarziu sa si comentez la el.
    Ok, my 0,02 $

    Legat de articol, recunosc ca nu l-am citit absolut tot, insa oricum nu la articol vreau sa comentez, ci legat de cele 3 “axiome” de la inceputul lui.
    Ei bine, sunt perfect adevarate toate 3, insa lasa impresia ca religia si biserica ar reprezenta ceva negativ, ceea ce este fals, pentru ca de fapt ambele sunt esentiale pentru omenire.
    Religia, reprezinta singurul lucru care impiedica anarhia si da, este cea mai puternica, veche si de succes forma de manipulare a maselor, insa intr-o masura destul de mare este un lucru pozitiv tocmai pentru ca “indoctrineaza” inclusiv lucruri bune : sa ierti, sa iubesti, sa accepti greselile altora etc.
    Biserica, nu ca si organizatie formata din oameni, ci ca simbol, ca “reprezentant” al religiei, iarasi este un lucru pozitiv, insa ambele vor deveni un lucru negativ in momentul in care in ecuatie apare OMUL. El este cel care s-a folosit de puterea religiei de-a manipula masele pentru a-si indeplini scopurile personale, tot el este cel care a transformat biserica intr-o entitate aproape deloc diferita de organizatiile guvernamentele (chiar organizatiile teroriste, in unele religii) si acelasi om este cel care, ascunzandu-se-n spatele religiei, a bisericii si in numele lor si-a tot ce reprezinta ele, folosindu-se de puterea de manipulare, a pornit acele multe razboaie.

    Asa ca acel Cata (de care tie nu ti-e dor) mie imi pare mai teluric decat cel de acum 🙂

    @Raluca : Ce spui tu acolo despre iubirea neconditionata este o utopie, pentru ca nu exista, la fel cum nu exista (si fix asta e motivul lipsei) om altruist, iar daca doresti, tu poti sa-mi dai exemplu de absolut orice actiune altruista a cuiva si eu iti voi spune cel putin un motiv pentru care a facut-o 🙂 Ori in momentul in care in spatele unei actiuni exista un motiv, un scop, (evident, personale) altruismul dispare.

    Stiu ca suna carcotas comentariul, lucru deloc atipic mie, insa lucrul pe care l-am inteles eu cel mai bine din religie a fost mereu Liberul Arbitru 🙂

    1. @Cristi @Anca. Multumesc. Muncesc, muncesc!
      @Bumby
      Spor la rugaciune! N-am ce alt reply sa-ti dau.
      Altfel, e ca si surdu ce vorbeste depsre Mozart sau orbul despre Gioconda!
      Ma doare sufletul tot mai tare cand vad departare de Dumnezeu.

  4. @Cata : Pe Mozart si pe Gioconda au fost cateva persoane care i-au vazut, pe d-zeu in schimb … in fine, despre departarea de care d-zeu e vorba ? Cel din biblie (o carte de povesti scrisa de OAMENI, acei oameni despre care vorbeam in postul anterior) ? Cel din coran, talmud ? Despre care dintre ei e vorba ? Acel d-zeu care-ti da liberul arbitru si apoi iti spune “crede si nu cerceta” ? Cel care te ameninta (evident, tot prin gura oamenilor, ca pe el nu l-a vazut nimeni niciodata tinand discursuri sau prelegeri) ca vei pieri in focurile iadului daca nu-i vei urma invatatura (aia, scrisa de oameni, da) ?
    Eu inteleg ca omul are nevoie de spiritualitate, are nevoie in momentele grele de iluzia ca exista o forta, alta decat a lui, care-l ajuta sa invinga obstacolele, dar toate astea-s doar un efect Placebo si nimic mai mult. Personal prefer sa cred in oameni, nu in altceva, chiar daca asta ma transforma intr-un paria si/sau intr-un ateu.
    In fine, sper sa nu te intalnesc pe la Poarta Cerului (numele bisericii baptiste sau de care-o fi, de-aici din cartier) … as fi dezamagit asa cum sunt convins ca esti tu citind randurile astea, insa prefer sa fiu eu cel care dezamageste, m-am obisnuit deja cu asta, dar pe tine te stimam in mare parte tocmai pentru cerebralitatea de care dadeai dovada.

    Regret ca nu m-am nascut peste cateva zeci/sute de ani, cand se vor fi descoperit zborurile interplanetare, alte planete locuite samd, chiar is curios ce addendum se va face la biblie pentru a se … adapta vremurilor, ce motivatie se va gasi pentru faptul ca d-zeu ne-a ascuns ca nu doar pe om l-a creat.
    In fine, I rest my case, pentru ca stiu sigur ca nu va duce absolut nicaieri o dezbatere pe tema asta, pana la urma fiecare isi poarta crucea.

    1. @bumby nu ma dezamagesti.
      dimpotriva imi pasa ca de aia scriu.
      incerc sa-ti impartasesc dintr-o experienta care e out of this world.
      cu mintea nimeni nu poate ajunge sa-l cunoasca pe Dumnezeu..
      doar cu sufletul se poate.
      check this, si te rog da-mi maine un apel, audio va fi putin mai usor
      noapte buna
      http://johnmaxwellteam.com/prayer/

  5. Ce amuzant suna “pe tine te stimam in mare parte tocmai pentru cerebralitatea de care dadeai dovada” :)) Si acum ce?

    Referitor la “crede si nu cerceta”, rog a se citi neaparat articolul din link, este ceva ce apare la prima cautare superficiala facuta pe google si deja “argumentul” asta devine plictisitor http://www.laurentiudumitru.ro/crede-si-nu-cerceta.php

    Oamenii “studiaza” religiile din auzite; pai daca vrei sa demontezi ceva, macar fa-o dupa ce te-ai documentat ca lumea.

    Daca Dumnezeu nu exista pentru ca nu poate fi vazut, atunci si eu ma pot indoi de iubirea oricui. N-are cum ca un om sa simta iubire, pentru ca nu mi-o poate arata mie. Cu degetul, cu formule, cu factura, cu orice. Nu exista si gata.

    Desigur ca “dialogul” asta este inutil, doar am fost si-n tabara cealalta, stiu prea bine. Chestia simpla este ca trebuie trait si simtit. Atunci nu mai ai cum sa negi, oricat ai vrea, oricat de destept si de lucid te-ai da. Nici Placebo nu este, nu de alta dar o gramada de oameni s-au chinuit ani de zile cu alte cele, si, culmea, nici un efect notabil si de durata, ci doar depresie, neputinta, gol, lipsa de sens…

    Nope, nu ma pregatesc sa ma duc la manastire.

  6. IUBIREA … , neconditionata a pruncului , iubirea jertfelnica a mamei , a sotiei ,
    … IUBIREA INTOTDEAUNA RAPORTATA LA DUMNEZEU !!!
    “Iubeste si fa ce vrei” , spunea un sfant parinte , … iubirea cenzureaza raul si pacatul .
    Cand iubesti pe Dumnezeu , si cu rabdare si smerenie incerci sa tii Calea Lui sau Legea Lui , El iti da voie sa faci ce vrei .
    IUBIRE , IERTARE – cuvinte pe care diavolul ii este teama sa le foloseasca .
    IUBIRE , IERTARE – cuvinte ce pot schimba LUMEA .
    Cu Iubire ,
    Lili .

  7. de unde sa incep si unde sa termin? E greu sa discuti pe marginea unei teme care dintotdeauna naste pareri si pozitii inflacarate, de o parte sau cealalta a baricadei, si asta din simplul motiv ca – dupa parerea mea – este una dintre putinele teme pe care nu le poti trata obiectiv, sau cerebral, cum se spunea mai sus. Cred ca fiecare dintre noi s-a nascut cu un bob de credinta in suflet. Care in timp a incoltit. La unii s-a deschis bobocul, la altii – din motive personale care nu trebuie judecate – s-a inchis si s-a uscat. Pana acum am avut destul noroc incat sa intalnesc in drumul meu oameni interesanti. Unii atei convinsi, dar adevarati prieteni, tati si soti fara cusur, care erau in stare sa-si dea camasa de pe ei doar ca sa iti faca un bine; altii credinciosi smeriti care insa la un “strigat” de ajutor raspuneau cu capul plecat “daca asa a vrut Dumnezeu, eu nu pot sa te ajut…” si te lasau cu ochii in soare. Ca in orice alt aspect al vietii, fanatismul nu e bun, sau cum zicea mama, “ce e prea mult, strica”. Eu pretind ca am credinta in Dumnezeu. Am avut si momentele mele de razvratire, pt ca – urmand firul logicii mele, care n-are nimic de aface cu logica de bun simt general acceptata – daca Dumnezeu imi e Tata, atunci putem vorbi si in contradictoriu, nu?  Momente care au trecut nu pt ca mi-a trecut mie “supararea” ci pentru ca, chiar si in momentele alea, aveam al “saselea” simt suficient de ascutit incat sa recunosc anumite mesaje ascunse in drumul meu. Si evident, pt ca am inteles ca motivele mele de « cearta » cu Dumnezeu de fapt erau niste dorinte mofturoase, care slava Domnului ca nu s-au indeplinit ca altfel acum nu mai stateam eu in spatele biroului meu vest-european, si scriam asemenea epistole. In timpul fazei de pubertate religioasa, adica in timpul razvratirii mele fata de Dumnezeu, om liber cugetator fiind, dezvoltasem o atitudine binevoitoare si independenta fata de toti si totul. Adica totul era ok, nu aveam limitari, faceam ce si cum simteam fara sa simt in vreun fel vinovatie sau ingradire. Am avut si momente de…cum sa-i spun ? fanatism personal religios ? probabil ca nu, dar altceva nu-mi vine in cap. In momentele alea tineam posturile pana cadeam din picioare prin statiile de metrou, imi petreceam duminicile prin biserica, imi tamaiam casa de o suta de ori pe zi (ceea ce in afara de efectul benefic-energizant gonea si tantarii) umblam cu talismane, cruci si cruciulite peste tot dupa mine, si ma incrancenam sa devin o persoana buna, mai buna, din ce in ce mai buna, ca doar asa scrie la scriptura (evident ca nu scrie asa, dar atata pricepeam eu). Etapa asta nu numai ca mi-a fost foarte stresanta, pt ca ma agasau si dezamageau mai toate persoanele din jurul meu care nu-mi impartaseau « fanatismul « (si aici trebuie adaugat ca s-au stricat multe amicitii, care poate n-ar fi trebuit stricate…), eram intr-un vesnic conflict de idei cu cercul meu de prieteni, si colac peste pupaza devenisem si aroganta in persoana, pt ca « eu inteleg vointa suprema, pt ca am ajuns la maturitatea intelectuala perfecta, iar voi steti niste tantalai care n-aveti in cap decat berici si terase si… » ma rog. E, si cum le aranjeaza Dumnezeu pe toate, dupa ce-am sarit din lac in put am aterizat intr-un multumitor helesteu. Adica nu mai sunt nici pro nici contra. Nu stiu daca se trage de la intelepciunea care vine nu neaparat cu varsta, ci cu experientele traite, sau daca se trage dintr-o resemnare de bun simt, dar acum sunt pe linia de mijloc. Nu imi vine sa-i strang de gat pe cei care nu cred, pt ca e libertatea lor. Nici ei nu-mi cer mie sa mananc pilaf, daca eu detest pilaful, nu ?! nu-mi vine nici sa-i trimit la nebuni pe cei care imi vorbesc la nesfarsit despre binefacerile credintei absolute in Dumnezeu, pt ca in fond nici ei nu ma trimit pe mine la nebuni ca-mi traiesc viata cum vreau eu. Ce incerc sa spun este ca am ajuns la un echilibru intre mine si lumea din jurul meu, terestra si celesta. Am invatat sa ma rog in sufletul meu, fara sa fac mare caz din asta (ca d-aia se cheama « taina credintei » si nu « editorialul credintei »), sa ii ascult si sa ii respect atat atei cat si credinciosi, de la oricine poti invata cate ceva, atata timp cat filtrezi informatia prin mintea proprie. Am invatat sa nu mai cer « da Doamne maine sa fie reduceri la pantofi ca asa mi-ar placea pantofii aia cu toc cui « si nici « da Doamne sa-mi creasca astia cu 10% salariu », zic doar « multumesc si faca-se voia ta ». Am invatat sa ajut fara sa astept sa mi se intoarca serviciul. Adica am ajuns intr-un punct in care nu judec pe nimeni, doar pe mine, dar doar in zilele fara sot, ca sa nu ma mai stresez asa mult. Iar relatia mea cu Dumnezeu, asa cum o simt si o traiesc eu, este minunata, asa cum este ea, creata de mine pt mine, profunda, linistita, smerita, umila si echilibrata. Nu cred ca in cer exista mai multe departamente, unul condus de Alah, altul de Dumeneze-ul crestin, altul de Budha, si asa mai departe, si nici nu cred ca ei intre ei se sicaneaza si se razboiesc ca presendintii americani cu cei rusi. Si daca in cer Ei se suporta, eu de ce as face altfel ?! Si de propavaduit credinta in lume…a fost Iisus, au fost Apostolii si inca o mana de alesi…nici nu indraznesc a ma gandi sa le calc pe urme propovaduind credinta si incercand sa schimb oamenii, din simplul fapt ca imi stiu locul in puzzle. Iar domnii cu cravate si camasi impecabile care-mi bateau la usa in tineretea-mi mioritica, incercand sa ma converteasca la Dumnezeu stie ce credinta…erau doar forme fara fond. Cred ca darul adevaratului credincios, crestim, musulman, evreu, etc. este toleranta si discretia. Cand trompetam prea mult despre credinta noastra personala si vrem sa schimbam lumea contrazicandu-ne cu altii, care or avea motivele lor sa creada intr-un fel personal in Dumnezeu, sau sa nu creada deloc, imi aduc aminte despre un domn intre doua varste, cu plete carunte si lipicioase, care urcat pe o cutie de carton striga din toti rarunchii sub geamul apartamentului unde stateam la inceputul istoriei mele de emigrant, ore in sir despre Iisus si cum trebuie sa-l iubim noi pe el. Si in momentele alea, chit ca eram partial de acord cu el, imi venea sa-i arunc cu oua in cap, ca sa am liniste sa invat. Dar n-am facut-o niciodata. Nu din mila crestina, erau ouale prea scumpe pt un buzunar subtire de student.

  8. Eu am ajuns la concluzia ca iubirea este un sinonim pentru Dumezeu.

    Exista lucruri dincolo de ratiunea noastra. Avem acces si la acestea, insa nu prin ratiune. Daca intrebam un surd, ce e aia muzica, nu va putea raspunde pentru ca nu a auzit-o. La fel cum un orb nu va putea descrie niciodata culorile pentru simplul fapt ca nu le-a vazut niciodata.

    Spiritualul trebuie simtit, trait experential, altfel nu avem acces la el. Si eu am jonglat intre ateism, agnosticism, teism si nepasare, le-am experimentat pe toate. O parte din concluziile la care am ajuns le puteti citi aici: http://linkmoderat.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Introdu numarul astfel incat suma sa fie corecta * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.